Terug naar de diepte
- door Jeroen Boerstra
- •
- 12 sep, 2018
- •
Terug naar de diepte

Terug naar de diepte
Als kind zat ik veel te
tekenen, te dagdromen, muziek te maken, op een keyboard en te spelen op mijn
slaapkamer. Deze kamer was niet zo groot en daarom had mijn vader een
hoogslaper met daaronder een bureau gemaakt. Dit was mijn grot, waarin ik
altijd wegzonk in een fijne diepte. Dit gevoel was een onbeschrijfelijk fijne
ervaring en ik zocht het daarom dagelijks op. Ik kon wel vrienden maken en die
had ik ook wel, maar deze mysterieuze diepte bleef mij maar roepen.
Als kind begreep ik
alleen dat het daar fijn en warm voelde. Ik had geen idee wat dit voor wereld
was. Ik was een gevoelskind en als een ervaren acteur kon ik aansluiting vinden
bij alle groepen. Ik hoorde een tijd bij de skaters, daarna bij de hiphoppers,
vervolgens bij de stoere rockers. Soms bij de populaire klasgenoten, maar ik
werd ook lid van een schaakclubje bij de nerds. Ik voelde goed aan wat de
karakteristieke gedragseigenschappen van een bepaalde groep waren en deed ze
na. Toch voelde dit niet goed en keerde steeds weer terug in mijn eigen diepe
wereldje waar ik mezelf kon zijn.
Ik begreep toen al, dat
als ik bij een groep wilde horen dat ten koste ging van mijn eigenheid. Al mijn
pogingen om bij een groep te horen gingen uiteindelijk de mist in. De
mensenwereld gaf mij vaak een eenzaam en leeg gevoel. Gelukkig had ik mijn
eigen wereldje waarin ik mezelf kon terugtrekken. Later begreep ik dat we in
een oppervlakte maatschappij leven, dat eigenlijk weinig met het leven zelf had
te maken.
In
2007 besloot ik het gevoel van toen weer op te zoeken. Ik had mij daarvoor
jarenlang aan de algemene normen en waarden van de oppervlakte maatschappij
gehouden en de leegte groeide in mij als een gezwel. De bom barstte, omdat ik
al jaren mijn eigen wereldje niet had opgezocht. Ik sprong toen in het diepe en
ben steeds maar dieper gegaan. Uiteindelijk heb ik de bodem van mijn diepte
weten te bereiken en toen maakte het niet uit of ik nog bleef leven of niet. Ik
zat daar opgesloten in mijn eigen wereld en wilde niets meer te maken hebben
met de mensen om mij heen. Die mensen leefden allemaal aan de oppervlakte.
Vanaf die tijd heb ik
deze diepste diepte bestudeerd. Ik heb voor mezelf boeken geschreven en vele
tekeningen gemaakt. Ik las vele boeken over filosofie, levenskunst, psychologie
en religie. Ook ging ik dagelijks op pad om mijn door al mijn angsten heen te
gaan. Ik werd straatmuzikant, deed theater, begeleider op zorgboerderijen, ik
ging tatoeëren, werd clown, werd leraar op school, richtte een stichting op
voor kinderen met een beperking.
Ik nam mijn eigen gedachten en gevoelens niet meer serieus en koppelde deze los van wie ik in de diepste diepte echt was. Ik kon mezelf belachelijk maken en daar heb ik zelfs mijn geld mee kunnen verdienen. Ik zorgde voor oneindig veel ervaringen waardoor ik steeds meer inzicht kreeg in de diepte waar ik leefde. Ik begreep dat het een tussengebied was. Het was een wereld tussen mijn ware ik en de buitenwereld. Als mens kun je niet fysiek of met je gedachten in je ziel kruipen, maar ook niet in de buitenwereld. Je bewustzijn als mens bevindt zich in het tussengebied.
Door dit te begrijpen
kon ik dat heerlijke gevoel van kind zijn weer terughalen. Ik was weer in staat
om te spelen in mijn eigen wereldje. Door onze oppervlakte maatschappij zijn
veel kinderen en volwassenen dit tussengebied vergeten. Er wordt op school niet
over gesproken. Door mijn ervaringen en bestudering heb ik de weg weer kunnen
terugvinden naar mijn diepte zelf. Ik heb altijd getekend en dat heeft mij
gered. Door te tekenen krijg je inzicht in je gevoelens, gedachten en de manier
waarop je met de omgeving omgaat. Je leert jezelf kennen doordat je ziet en
ervaart tijdens het tekenen hoe jij alle informatie van binnen en buiten
verwerkt. Beeldtaal is de programmeertaal voor de mens. Als je weet hoe je een
computer moet programmeren, dan kun je alle programma's schrijven die je maar
wil. Als je beeldtaal beheerst, dan leer je je persoonlijke gevoelstaal kennen.
Het is de taal van je verbeeldingen waarmee je een visie op je eigen
werkelijkheid creëert. Je kunt dan een eigen oorspronkelijke werkelijkheid
maken. Net zoals je op de computer een eigen (beperkte) wereld kunt bouwen, kun
je dat ook in de echte wereld. Beeldtaal is een taal waarmee je een eigen
werkelijkheid kunt creëren. Je leert creatief te leven. Creativiteit is een
voorwaarde voor een authentiek, oorspronkelijk leven. De definitie van
creativiteit is het doen ontstaan van iets nieuws uit bestaande elementen. Als
het leven niet een constante verandering is, dan leeft het niet, maar wordt het
geleefd.
Door deze werkelijkheid hoef ik niet meer de diepte in, maar creëer ik deze aan de oppervlakte. Ik bouw mijn eigen wereldje waar ik thuis hoor tussen de mensen. Ze vinden het misschien vreemd en raar, maar het bestaat, dus wordt het ook voor hen ook een werkelijkheid. Ze worden er mee geconfronteerd en gaan zelf ook nadenken hierover. Ik weet inmiddels door ervaring dat als je niet in staat bent om je eigen unieke wereld te bouwen, je jezelf ziek maakt. Onze oppervlakte maatschappij maakt mensen ziek. Zowel geestelijk als lichamelijk. Zonder eigen gemaakte wereld, zonder een tussengebied, leef je als een zombie. Een zombie leeft aan de oppervlakte zonder eigen gemaakte gedachten , gevoelens en ervaringen. Een zombie leeft in de wereld die gemaakt is door anderen. Je moet de diepte in je naar bovenhalen en samen laten smelten met je omgeving. Als iedereen dat zou doen, dan zou de oppervlakte maatschappij veranderen in een diepte maatschappij. Oppervlakte wordt gemaakt door een lengte en een breedte, maar door hier diepte aan toe te voegen krijgt het pas inhoudt. Zo simpel is het.
Ik heb het geheim van het kind zijn ontdekt. Samen met dit kind bouw ik mijn leven. Hij en ik zijn één geworden. Een vriendschap voor het hele leven!
Jeroen Boerstra








