Het huidige foute schoolsysteem

Ik ben niet alleen kunstenaar, maar ook docent, maar ik sta niet achter het huidige schoolsysteem. Ik heb veel leerkrachten en ouders hierover gesproken bij Kunstkot en ze zijn het allemaal met mij eens. Waarom veranderd er dan niets? Omdat we zelf ook zijn gevormd door dit foute schoolsysteem. We zijn in een vicieuze cirkel beland en het gaat maar door en door. Je leert er alleen hoe je goed kan functioneren in de maatschappij, maar niet hoe je voor jezelf een positieve invulling kan geven aan je leven. Je leert hoe je een tandwieltje wordt in de grote machine, maar niet hoe je zelf kunt ontplooien tot een mens die vol in het leven staat. Kunsteducatie zou het belangrijkste vak op alle scholen moeten zijn. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, want door kinderen hun eigen visie op de wereld te laten vormen krijgen ze een flexibele vorm die later nog alle kanten op kan. Op dit moment gieten we de kinderen in een bepaalde vorm en bakken ze in de oven en zijn standbeelden geworden.

Daarom starten wij de teken en schilderscursus voor kinderen. We gaan niet gewoon iets leren na tekenen of een leuk trucje leren. Nee, de kinderen leren kijken op een creatieve manier in het belang van de algemene vorming van het kind. De andere manier om je hersens te gebruiken. Deze manier staat voor vrijheid, flexibiliteit, vindingrijkheid, verbeeldingskracht en originaliteit.

Het school systeem zou algemene vormend moeten zijn. Door intensieve creatieve begeleiding kunnen we hier iets aan doen.

Ons huidige schoolsysteem traint ons namelijk om ons hoofd maar op één manier te gebruiken. Namelijk doelgericht. Het onderwijs bestaat daardoor voor een groot deel uit het kunstje: Raad wat er in het antwoordboekje staat. En dat betekent dat er andere belangrijke vaardigheden in ons hoofd minder getraind wordt. Als je deze gaven lang niet hebt gebruikt of ontwikkeld, dan weet je niet meer hoe je creatief moet zijn als je problemen moet oplossen in de toekomst. Het is een feit dat mensen steeds minder creatief worden, dus steeds minder vindingrijk, flexibel en origineel. Het wordt daardoor steeds moeilijker om je eigen visie op de werkelijkheid te ontwikkelen, dus wat je er allemaal eigenlijk zelf van vind. Om een eigen identiteit te krijgen is s het van belang om je eigen overtuigingen in twijfel te nemen. Je moet er mee kunnen spelen. Alleen op die manier blijf je niet hangen, maar kom je steeds een stapje verder.

Neem en kijkje bij het Finse schoolsysteem. Het kan gewoon anders:

http://www.onderwijsvanmorgen.nl/het-finse-onderwijs-naar-nederland/

Door internet is kunsteducatie nog veel belangrijker geworden. Internet is een kant en klare wereld, waar alle antwoorden, afbeeldingen en alle informatie te vinden zijn. Het lijkt dus onze beste alwetende vriend, die altijd voor ons klaar staart, maar we leren ons daardoor alleen nog maar minder zelf na te denken. Alles wat ergens geschreven staat hoeven we zelf niet meer te onthouden. Internet is een bak vol met losstaande feiten en we plukken er gewoon een feitje vanaf en dat wordt onze tijdelijke oppervlakkige mening. We kijken daardoor steeds schematischer naar de wereld om ons heen. Spelen is het tegenovergestelde van routine. Alles om ons heen wordt uiteindelijk routine en dat is de grootste vijand van de creativiteit. Creativiteit is loslaten, dus zo weinig mogelijk doelgericht denken. Je schept als het ware chaos in je hoofd om nieuwe ideeën te voorschijn te toveren. Zo leer je out of the box denken en dat is de plek waar problemen worden opgelost.

Door kunsteducatie, vooral het tekenen en schilderen, leren we de wereld op een artistieke manier zien. We komen los van de routine en de schematisering die zich elke dag aan ons opdringt. Je begint de wereld te zien op je eigen unieke manier en door deze zelf gecreëerde visie zul je jezelf kunnen ontplooien tot een authentiek en gelukkig mens die steeds weer nieuwe motivatie en inspiratie vindt om niet alleen problemen op te lossen, maar ook om met veel zelfvertrouwen de wereld en het leven positieve invulling te geven.

Meld je kind nu aan voor een proefles. info@kunstkot.nl

Jeroen Boerstra 2016