Tekencursus tekenles schilderscursus schilderles voor kinderen Schilderles Schilderscursus Groningen Veendam Stadskanaal Winschoten Appingedam Zuidlaren Assen Emmen Delfzijl Slochteren Scheemda Coevorden Zuidbroek Noordbroek Oude Nieuwe Pekela Leek Roden Drenthe Friesland

De Kunstschool speciaal voor kinderen! De kleine Kunstacademie !

Klik hier voor de website van Kunstschool Veendam

Iedereen leert op een leuke en speelse manier de geheimen van  tekenen en schilderen kennen. De leerstof van schilderen en tekenen is alles wat we zien en alles wat zichtbaar te maken is. De leerlingen krijgen steeds meer inzicht in alle beelden die ze zien in de wereld.  Wat voor het zien een voorwaarde is (ruimte, licht, kleur) wordt bij het zichtbaar maken daarvan (als we tekenen) tot een probleem. Hierbij doen zich allerlei verschijnselen voor zoals, standpunt, compositie, voorstelling, sfeer, en dergelijke. Samen met de docent lossen ze alle beeldende problemen op, zodat iedereen steeds beter in staat zijn om te tekenen en te schilderen wat ze maar willen. Zo worden ze allemaal zelfverzekerde  creatieve denkers!

Lestijden: Maandag, dinsdag of donderdag van 15.45 tot 17.15 uur en zaterdag en zondag van 10:30-12:00

De lessen worden gegeven voor kinderen vanaf 6 jaar. Er wordt gewerkt met diverse materialen, onder andere potlood, krijt, houtskool, inkt, verf, etc. Zowel naar waarneming als fantasie.

Meld je kind nu aan per email voor een gratis proefles!

Email: info@vrijekunstschool.nl

Hoofddoelen:

*) Meer plezier beleven in het zelf creëren.

*) Kinderen de wereld spelenderwijs laten ontdekken. Uitbreiden van hun verbeeldingskracht en fantasie, voor een beter besef van al het mooie om ons heen. 

*) Zelfvertrouwen in eigen kunnen ontwikkelen.

*) Intensiveren van het zien, actiever zien, minder oppervlakkig zien.

*) Nuanceren van het zien, meer met gevoel voor kleine dingen, aandacht voor details, verfijnder zien.

*)Relativeren van het zien, op verschillende manieren iets bekijken, iets ook anders leren zien, eigen zienswijze in twijfel trekken.

*)Zien van mogelijkheden, ontdekkend zien, inventief zien, complexe beelden doorzien, met meer inzicht zien, uitbreiden van voorstelling en fantasie.

Door de zienswijze van het kind op een leuke manier te cultiveren verrijk je daarmee zijn of haar hele wereld. Tekenen is daarom een heel belangrijk deel van de algemene vorming van het kind. Jammer genoeg besteden scholen daar steeds minder aandacht aan en dat gaat ten koste van de verbeeldingskracht. Daarom is kunsteducatie belangrijk.

Door te tekenen leer je de wereld écht te zien

De wereld bevat alle beelden, de wereld opent zich, toont zich.

Tekenen naar de aanschouwing is proberen zo weinig mogelijk vooringenomen met de dingen om te gaan. Tegenwoordig worden overspoeld met een soort afbeelden: de foto. Het fotografisch beeld lijkt de werkelijkheid te zijn, maar elke foto geeft slechts het tijdelijke, het moment weer. Elke tekening daarentegen geeft blijk van een relatie die ontstaan is met de werkelijkheid, waarbij honderden keuzes worden gemaakt. Een tekening geeft keuze van compositie, afstand, kleur, materiaal en techniek. De stijl van de tekenaar laat zien op welke wijze hij door middel van materiaal en techniek met de wereld omgaat.

Waarom is tekenen voor mensen zo belangrijk?

Kinderen zien nog zo veel. Kinderen zien bovendien op een hele prettige manier. Ze staan nog helemaal open voor hulp van anderen en de leerkracht die kan helpen om hun zienswijze te verrijken. Kinderen bezitten deze gave en door deze te stimuleren en motiveren behouden ze deze als ze volwassen zijn. Kinderen zien veel artistieker dan volwassenen, omdat veel volwassenen tijdig gestopt zijn met het tekenen of schilderen. Het belang van het tekenen voor de algemene vorming van de mens wordt ook steeds meer onderschat. Het artistieke zien werkt vanuit een interesse in het leven zelf., soms inhakend op tijdverschijnselen, soms juist verwerpend. Degene die artistiek waarneemt is altijd op zoek naar het universele vanuit de eigentijdsgeest en vaak revolutionair. Het is een zoekende houding (dus twijfelende) houding die ontdekkend en niet aan regeltjes gebonden is. Het is een houding van leergierigheid, openstaan voor experimenteren en met een kritisch gevoel voor de kwaliteit der dingen.

Vaak zijn de dingen die bij het artistieke zien belangrijk zijn bij het optisch zien (foto) onbelangrijk. We worden steeds meer gedwongen door computerschermen, mobieltjes, tv, tijdschriften en andere beeldschermen om de dingen optisch te zien. Door de populariteit van de mobieltjes verdwijnt het artistieke zien nog sneller, daarom is het zo belangrijk om hier iets aan te doen. Ook volwassenen kunnen deze kijk op het leven terug krijgen door bijvoorbeeld teken en schilderlessen te volgen. Bij het optisch zien schematiseer alle beelden. Het “echte” zichtbare is teruggebracht tot een verzameling puntjes. Ook de ordening van de ruimte is er een vanuit een vast schema volgens de regels van het centraal perspectief, waarbij slechts met één oog gekeken wordt. Het zien in onze cultuur is sterk beïnvloed door het optisch model. Dat model schematiseert, juist omdat het een model is. Het geeft dus een schema van de zichtbare wereld en daarom kan het niet algemeen vormend zijn. Het maakt de mensen oppervlakkiger naar de dingen kijken.

Waarom hebben kinderen de drang om te tekenen?

Al zolang er mensen rondlopen en wij een zelfbewustzijn hebben proberen wij de wereld te tekenen (oude grottekeningen). Vooral kinderen hebben de behoefte om te kunnen begrijpen waar ze terecht zijn gekomen. Door te tekenen begin je de wereld stapje voor stapje te ontdekken. Een kind ziet de dingen door zijn of haar ogen en wil dit begrijpen. Door te tekenen ga je een relatie aan met de werkelijkheid zoals jij het ziet. Als je artistiek leert te kijken, dan ben je in staat om de diepgang in het leven te doorgronden. Het is dus juist heel belangrijk voor alle volwassenen om dit te beseffen. Kunsteducatie zou dan ook een van de belangrijkste vakken op school moeten zijn, omdat je hierdoor je plaats in de wereld begint te ontdekken. Je leert de dingen zien op je eigen manier. Je ontwikkeld je eigen levensstijl. Je wordt steeds meer een met de wereld om je heen.

Jeroen Boerstra 2016